Friday, 23 December 2011

sayang atau cinta

  Sayang dan cinta merupakan dua perkara berbeza. Dimulai dengan perasaan sayang, bercambah menjadi cinta. Kebiasaannya, kasih sayang ditujukan kepada ibu bapa, kaum kerabat, sahabat dan lain-lain. Definisi sayang itu sendiri universal. Boleh ditujukan kepada mana-mana pihak.

  Namun berbeza pula dengan perasaan cinta. Manusia mungkin mencintai pasangan mereka. Wajib pula bagi orang ISLAM untuk mencintai Allah, malaikat dan kekasihnya, Rasulullah. Mudah benar lidah berkata cinta tetapi hanya hati kita yang mengetahui kebenaran. Setiap insan mempunyai pandangan berbeza mengenai perkara ini :D

Friday, 7 October 2011

berakhir sebuah pertemuan 1

“ cepat la sya oii. Kita dah lambat ni. Bukan ke kau tak suka pergi meeting lambat ? ish mak minah ni. Aku yg gelabah,” Myra membebel pagi itu dengan semangat sekali. Setelah dibebel sebegitu panjang, Maisara Alisya tetap tidak kelihatan di depan matanya. Setelah begitu penat menunggu di hadapan bilik Maisara Alisya, Myra terus membuka tombol pintu bilik Maisara Alisya.

“ YA ALLAH YA TUHANKU! Aku kejut dengan membebel kat depan tu punya la lama tapi si Sya ni langsung tak bangun.  Eh. Apahal pulak minah ni berkelubung dengan selimut?” ternyata Maisara Alisya demam panas. Dengan pantas, Myra menelefon Doktor Farah yang juga merupakan kakak kepada Maisara Alisya.

Myra terasa jarum jam berdetik perlahan sekali sedangkan demam Maisara Alisya semakin panas dan tidak kebah. Kelibat Doktor Farah belum juga sampai. “ adoii. Mana la Kak Farah nie. Aku dah la risau ni.”

*ting tong* Bunyi loceng pintu mula kedengaran. Dengan pantas Myra membuka pintu. Doktor Farah tiba dengan beberapa peralatan untuk memeriksa Maisara Alisya. Myra terus membawa Doktor Farah ke bilik Maisara dengan segera.

“laa. Demam adik kakak yang sorang ni tak ada la teruk sangat. Myra ni yang gelabah sangat.” Doktor Farah berkata sambil tertawa kecil. Doktor Farah mengemas peralatannya dan bersiap untuk pulang ke kliniknya yang diusahakannya sendiri.

“fuhh. Nasib baik kau tak ada apa-apa. Risau aku. Tapi kan, kenapa kau tak sahut bila aku panggil tadi?” soal Myra.
“aku nyahut la. Kau tak dengar kot. Suara aku ni mungkin perlahan sangat. Lagipon, semua orang tahu yang kau ni cepat gelabah.” Sebaik saja selesai berkata begitu, Maisara Alisya langsung ketawa. Ketawanya agak lemah kerana kesakitan. Terasa sumbang pula di halwa telinga Myra.

Maisara Alisya dan Myra diam. Mereka berdua mula melayan perasaan. Kesibukan mereka di pejabat sering menyukarkan mereka untuk melayan perasaan sebegitu. Terbayang di mata mereka kesibukan di pejabat juga semakin merapatkan hubungan mereka kerana harus kemana saja bersama. Jumpa client bersama, makan bersama bahkan mereka tinggal bersama!

Maisara Alisya yang tersedar dari lamunannya terus ingin berkata sesuatu kepada Myra tetapi tiada balasan. Walaupun telah memanggilnya beberapa kali, tetap tiada balasan. Maisara Alisya tahu bahawa sekali Myra melayan perasaan, menyergahnya adalah perkara terbaik. Memandangkan suaranya agak perlahan kerana sakit, Maisara Alisya mendapat satu idea.

“yes , i wil. I love you too!” Myra terus melatah. Maisara Alisya terus ketawa. Terasa seperti dia telah sembuh dari demam. Myra lantas memarahi Maisara Alisya. Dia benar-benar terkejut kerana secara tiba-tiba melayang sebiji bantal tepat pada mukanya.

“kau nak kahwin dengan siapa? Dengan anak VIP ye? Tak usah la kau berangan.” Maisara Alisya berkata lantas menjelirkan lidahnya.
“ mana ada. Aku Cuma teringin nak kahwin tapi tak ada calon. Lain la macam kau, walaupun tak ada la cantik sangat tapi, perghh. Semua lelaki cair dengan keayuan kau tu. Tak macam aku, rock habis.” Myra bergurau. Myra tahu, Maisara Alisya cantik. Walaupun tidak mempunyai bentuk badan seperti model tetapi, badannya yang sedang-sedang itu sedap mata memandang. wajahnya putih kemerah-merahan dan tidak dihinggapi walau sebutir jerawat pon. Rambutnya panjang mengurai dan ikal mayang terlitup dengan tudung. Maisara Alisya seperti muslimah sejati di hadapannya. Tidak pernah Maisara Alisya membaluti aurat sebaliknya menutup aurat.

Myra melihat pula pada dirinya. Kurus ala model. Wajahnya sama seperti Maisara Alisya. Putih dan tiada sebutir jerawat pun namun tidak kemerah-merahan seperti Maisara Alisya. Dia sedar dia kekurangan sesuatu iaitu menutupi aurat. Walaubagaimanapun, dia sedang mencuba untuk melindungi auratnya itu dari terlihat dari lelaki ajnabi.


“ kita terpaksa tangguh meeting kita dengan client kita lusa. Aku rasa, waktu tu kau mesti dah ok. Nasib baik betul tau. Dia memang tak dapat datang.” Myra mula berkata selepas menilai semula dirinya dan diri housemate nya itu.
“ Alhamdulillah. Hah, aku macam berdebar la pulak. Kenapa ye?” Maisara Alisya mula menceritakan apa yang dirasakannya sejak belakangan ini. “agaknya, tak lama lagi kau nak jumpa jodoh kot,” Myra mula mengenakan teorinya.

“tak ada maknanya la. Kau ni suka merepek tau.” Maisara Alisya serius dan ingin menamatkan perbualan mereka.


30 perkara yg wanita tidak smpat mmberitahu lelaki


1. Bila sorang wanita mengatakan dia sedang bersedih,tetapi dia tidak menitiskan airmata,itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.

2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya, lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.

3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang paling dia sayang (sebab itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan itu putus di tengah jalan).
4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki, lelaki itu akan sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain.

5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya, dia akan cair seperti coklat!!
6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana nak menerima pujian.
7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati,tolak cintanya dengan lembut,jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diriwanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah buat keputusan,dia akanlakukan apa saja.
8. Sekiranya sorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamu tolak cintanya,biarkan dia untuk seketika.Sekiranya kamu masih ingin menganggap dia sorang kawan,cubalah tegur dia perlahan-lahan.

9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa.Muzik,puisi,lukisan dan tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.
10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni lansung tak berguna.

11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.
12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikan respon positif,misalnya
menghubunginya melalui telefon,si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat,tetapi sebaik saja ganggang diletakkan,dia akan menjerit kesukaan dan tak sampai sepuluh minit,semua rakan-rakannya akan tahu berita tersebut.

13. Sekuntum senyuman memberi seribu erti bagi wanita.Jadi jangan senyum sebarangan.
14. Jika kamu menyukai sorang wanita,cubalah mulakan dengan persahabatan.Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.

15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak keluar,tinggalkan dia sebab dia memang tak berminat denganmu.
16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan
darimu,teruskan usahamu untuk memikatnya.

17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya.Tanya dia sendiri!!
18. Selepas sorang gadis jatuh cinta,dia akan sering tertanya-tanya kenapalah aku tak jumpa lelaki ini lebih awal.

19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati sorang gadis,cubalah rajin-rajinkan tangan menyelak buku-buku cinta.
20. Bila setiap kali gambar kelas keluar,benda pertama yang dicari oleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya,kemudian barulah dirinya sendiri.

21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yang dicintainya sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya!!
22. Satu ucapan ‘Hi’ sahaja sudah cukup menceriakan harinya.

23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.
24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata nak tackle kawan mereka yang paling cantik.

25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpa sebarang kompromi.
26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati..

27. Senjata wanita adalah airmata!!
28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan surprise buatnya(hadiah,bunga atau sekadar kad ucapan romantis).Mereka akan rasa terharu dan merasakan bahawa dirinya dicintai setulus hati.Dengan i! ni dia tak akan ragu-ragu terhadapmu.

29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang mereka dan baik terhadapnya.So,kalau nak memikat wanita pandai-pandailah…

30. Sebenarnya mudah mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahu hanyalah perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa.


http://www.tentanghati.com/2011/10/30-perkara-yang-wanita-tidak-sempat.html
 

Thursday, 30 June 2011

Dendam dan kesakitan 3

Roshamira bercadang untuk keluar berjoging pada petang itu. Roshamira dengan pantas menelefon Faqiha untuk berjoging bersama.. Mereka berdua tiba di Taman Tasik Titiwangsa tepat jam 5.. Mereka terus melaksanakan rancangan mereka pada petang itu.. Sedang mereka bergelak ketawa mengutuk SJ, Roshamira ternampak SJ sedang bersama rakan-rakannya bergelak ketawa. Tiba- tiba terdetik di hati Roshamira untuk memalukan SJ. Dia lantas berbisik pada Faqiha untuk rancangan mereka.. Mereka berpecah untuk mendapatkan barangan yang diperlukan untuk mengenakan SJ.

Dalam waktu yang sama. SJ sedang bersiar-siar bersama rakan-rakannya padahal rakan-rakannya berjoging.. (orang dah gemuk sangat sampai susah nk bawa perut) SJ akhirnya penat lalu berteduh di bawah sepohon pokok yang rendang. Dia menyeka peluh dengan menggunakan sapu tangan yang sering di bawanya ke mana-mana.

Sedang SJ duduk diam sambil merasai angin petang itu, SJ seperti terdengar suara orang berbisik dan ketawa secara perlahan. SJ tercari- cari dari mana datangnya arah suara tersebut. Dia seperti merasa sesuatu yang buruk bakal berlaku namun dia hanya mendiamkan diri. Rakan- rakannya pula tidak kelihatan di mana-mana. SJ mula berasa runsing. Tidak mungkin ada hantu di siang hari.

SJ merasa terpanggil untuk mendongak ke atas pokok. Tanpa amaran, seluruh badan SJ basah dan SJ terus tergamam. SJ terasa fikirannya melayang entah ke mana... Terasa badannya yang berat itu amat ringan sekali..  Zapp !! SJ kembali berpijak di bumi yang nyata. SJ mulai perasan keadaan dirinya yang telah basah.. Dia sedar bahawa terdapat banyak memandangnya dengan sinis.. Terdengar juga suara-suara hilaian persis orang sakit jiwa... SJ terkedu.

SJ kembali mendongak ke atas.. Ternyata, ADA orang di atas pokok.. Mereka sedang ketawa berdekah-dekah melihat reaksi SJ yang terkejut akibat disiram air.. SJ mengamuk..
    " WOI !! KENAPA KORANG KURANG AJAR SANGAT.. DAH LAMA HIDUP KE? APA MASALAH KORANG NI? AKU TAK KACAU KORANG PON HARI NI... AKU TANYA NI JAWAB LAH.. ROSHAMIRA !! FAQIHA !! JAWAB LAH.. KENAPA DIAM DAN TOLONG BERHENTI GELAK BOLEH TAK??!!!"
     " hahaha.. weh SJ.. best tak mandi free.. Nanti, bila kau balik rumah, kau tak payah mandi lagi. Aku dah sponsor air untuk kau.. Air terbaik tu... Aku cuma tak letak sabun je tu.. Kau sabun sendiri lah ye" Roshamira menjawab dan diikuti dengan hilaian tawanya.
     " Betul tu.. Mak kau pon tak payah bayar bil air lebih-lebih...hahaha.." Faqiha menyampuk.

SJ mulai meradang.. Dia mencuba untuk memanjat pokok tersebut tapi apakan daya nya, dia terlalu berat dan itu menyebabkan dia jatuh terlentang. Dia mencuba untuk kali kedua, namun tetap hasil yang sama.. Orang yang melalui di kawasan tersebut seakan-akan dapat melihat pertunjukan MAHARAJA LAWAK kerana mereka-mereka tidak berhenti-henti menggelakkan aksi SJ.. Sampai satu tahap, seorang dari 'penonton' terguling-guling kerana baginya, aksi SJ sangat melucukan.

Akhirnya, muncul rakan-rakan SJ yang pergi meninggalkan SJ sebentar tadi. Mereka muncul bersama setin air milo kegemaran SJ untuknya.. Mereka tergamam melihat peristiwa yang sedang berlaku... Mereka mula tergelak-gelak seperti kebanyakan mereka-mereka yang berada di tempat kejadian.. Beberapa detik kemudian, mereka tersedar bahawa SJ adalah kawan mereka.. Mereka pantas menenangkan SJ namun usaha mereka hanya sia-sia..

Dalam waktu yang sama, Afif, Adam dan Shamir melalui kawasan tersebut.. Pada mulanya, mereka menyangka bahawa terdapat pertunjukan badut di situ..Ternyata, mereka salah.. Mereka pun turut serta menggelakkan SJ.. Mereka mendapat satu idea yang tidak di sangka-sangka.. Segala gerak geri SJ dirakam oleh mereka bertiga.

Setengah jam pun berlalu dan sudah ramai penonton yang meninggalkan tempat kejadian.. SJ akhirnya boleh ditenangkan rakan-rakannya... SJ meninggalkan tempat tersebut dengan penuh kebencian dan sebal terhadap Roshamira dan Faqiha.. Dia juga merasakan dirinya amat bodoh kerana terlalu mengikut perasaan sebentar tadi.. Dia mengutuk dirinya dan semestinya Roshamira dan Faqiha lebih lagi...

Roshamira bertepuk tangan dengan Faqiha kerana berjaya memalukan SJ.. Mereka amat puas dengan segala yang telah berlaku.. Malam itu.. Mereka tidur dengan kepuasan..

p/s :  teruk betul lah.. SJ teruk dimalukan... seterusnya.. Nanti kn episod akan datang..

Friday, 8 April 2011

Dendam dan kesakitan 2

Keesokan harinya.......
    Roshamira masuk ke dalam kelas seperti biasa. Seperti kebiasaannya, dia adalah orang terawal sampai di kelas. Kemudian, dia merasakan sesuatu yang aneh pada kerusinya. Nampak macam skru di kerusinya telah dilonggarkan.' Nasib baik aku perasan. Nanti tak pasal-pasal aku dapat penyakit. Aku tukar la dengan kerusi SJ. Hehe. Nanti dia akan jatuh. Biar padan muka dia. Hehehehe.' Roshamira mula terfikir untuk mengenakan SJ. Dia tersenyum puas.
    Pada hari itu juga, SJ terlewat bangun. Dalam keadaan tergesa-gesa, dia berlari ke sekolah. Tapi, dia tak mungkin sampai awal kerana SJ tak mampu berlari dengan laju. Badan berat sangat macam tu la.
    Ketika sampai di depan kelas, dia dapat melihat bahawa guru BM sudah mula mengajar. Dia masuk ke dalam kelas dan meminta maaf kepada guru yang mengajar kerana terlewat.
    Tidak sampai beberapa minit dia melabuhkan punggungnya, sesuatu bunyi yang amat kuat kedengaran. Kemudian, satu kelas dipenuhi dengan gelak ketawa. Apa yang sedang berlaku?
    Rupa-rupanya, SJ telah terjatuh kerana kerusinya patah. Dia mengaduh kesakitan. Kemudian dia menoleh  ke arah Roshamira. " Aku rasa la kan, SJ ni dah gemuk sangat sampai kerusi pun boleh patah. Lain kali, exercise la. Hahahaha," Roshamira mula menyindir. Kelas tersebut semakin gamat dengan gelak ketawa kerana apa yang dikatakan Roshamira amat melucukan. Roshamira memandang SJ dengan jelik dan mula ketawa persis seperti orang gila di Tanjung Rambutan.
    ' Bukan ke  sepatutnya Roshamira yang jatuh dari kerusi? Serasa aku, semalam aku dah longgarkan kerusi dia betul-betul. Takkan la dia perasan. Dia rilek je duduk atas kerusi tu. Siap jongket-jongket lagi. Mesti dia dah tukar kerusi dia dengan kerusi aku. Hish. Geramnya aku.' SJberfikir dan terlupa  yang dia masih duduk di atas lantai.
    " SJ, kenapa awak masih duduk di atas lantai? Nak sangat duduk atas lantai kan? Hah. Duduk kat situ sampai habis BM." Guru BM SJ memarahinya. Hati Roshamira bertempik puas. SJ berasa geram dan sebal. Ternyata lagi, rancangan dia untuk memalukan Roshamira gagal lagi. Dia sudah jatuh ditimpa tangga akibat kebodohannya sendiri. Kali ini, dia akan membuat rancangan lain dan memastikan rancangannya berjaya.

p/s: rupa-rupanya, SJ gagal lagi. agak2, rancangan seterusnya gagal tak? terus nantikan kemunculan watak2 lain yang bakal menggegarkan cerita ni. tggu ye!

Thursday, 7 April 2011

Dendam dan kesakitan

    SJ jatuh terduduk. Kelihatan di tepi, Roshamira tersenyum sinis. Kemudian tertawa persis seperti pontianak mencari mangsa. Dengan pantas SJ bangun. "Kenapa kau gelakkan aku?," SJ berkata dalam keadaan marah. "Aku ketawa sebab tengok orang yang tak sedar diri macam kau jatuh. Dah tu, susah nak bangun." Roshamira menyambung gelaknya yang terhenti dan berlalu pergi dari situ. 'Aku akan balas dendam.' Kata hati  SJ yang kini dipenuhi kesumat dendam.

Keesokan harinya....
  
    "Sorry sebab marah kau semalam," SJ berkata dalam nada menyesal. 'Ada yang tak kena ni. Mesti dia nak kenakan aku sebab semalam, aku dah malukan dia dengan buat dia jatuh. Lepas tu, gelakkan dia sampai orang lain pun gelakkan dia. Kau belum kenal aku, SJ.' Kata hati Roshamira yang penuh curiga itu membalas. "Sorry naik lori la. Nak minta maaf ye. Ni dia untuk maaf kau. Sesuai sangat untuk orang yang perasan kurus and annoying macam kau," Roshamira mengambil botol airnya yang berisi air milo lalu mencurah ke atas kepala SJ. Roshamira tersenyum puas. SJ terkedu. Ternyata, rancangan Johary gagal di situ. Dia berniat nak berbaik dengan Roshamira atas sebab ingin mengenakan Roshamira. SJ merancang yang dia akan berbaik dengan Roshamira dan membelanja Roshamira di kantin kerana dia tahu yang Roshamira amat gemar makanan percuma. Kemudian, dia akan meletak ubat yang membolehkan Roshamira mendapat cirit birit. Kebetulan, tandas agak jauh dari kantin. Jadi, Roshamira akan ..............
FAHAM-FAHAM JE LAH. Tetapi, rancangannya bukan sahaja gagal. Dia turut disirami air milo ke atas kepala oleh Roshamira. Nasib baik bukan milo panas. Kalau air masak yang dicuahnya, SJ  masih boleh bersabar. Tetapi, air milo yang dicuahnya. Habis bertukar warna baju sekolahnya.
    Terpaksalah SJ menukar pakaiannya. Nasibnya baik kerana dia membawa baju sukannya untuk kokurikulum pada hari itu. 'Takpe. Biar rancangan pertama tak berhasil. Aku akan balas balik dengan rancangan seterusnya. Hey. Aku pun licik la. Ada banyak lagi yang aku boleh buat. Hahahahaha!' SJ tersenyum sinis kerana dia yakin bahawa rancangannya kali ini akan berjaya dan dia akan dapat memalukan Roshamira..

p/s: nantikan cerita ini seterusnya. mampukah SJ membalas dendamnya pada Roshamira. tunggu esok ye! kepada sesiapa yang tahu spe SJ... diam2 sudah..